Nut van VoIP-internet bellen voor bedrijven
Wanneer is VoIP bellen interessant voor u?
Als bedrijf werkt u graag met de modernste technieken op het gebied van ICT. Daarmee weet u zeker dat het risico dat uw bedrijf tijdelijk stilvalt het kleinst is. Bent u met uw telefonie ook al helemaal 2.0? Ofwel: belt u al met VoIP in plaats van met vaste telefonie? In dit blog vertellen we wat het nut kan zijn voor bedrijven om te kiezen voor bellen met VoIP / internet. Hoewel u misschien geneigd bent om een vaste lijn af te doen als een verouderd systeem, zijn er veel voordelen aan een traditioneel systeem dat mogelijk beter werkt voor uw bedrijf. Lees verder om te zien welke telefonie-oplossing geschikt is voor u.
Wat is VoIP?
VOIP staat voor voice over IP en betekent dat u belt via internet. Het wordt ook wel digitaal bellen of IP-bellen genoemd. U kunt hiermee ook naar vaste telefoonlijnen en mobiele nummers bellen. Het enige wat u nodig heeft voor VoIP-bellen, is een vaste internetverbinding. De snelheid van deze verbinding bepaalt of u tegelijkertijd andere dingen kunt doen, bijvoorbeeld surfen of IP-bellen met meerdere verbindingen. Door middel van bepaalde software wordt er voorrang gegeven aan VoIP-bellen tegenover ander dataverkeer. Voor de zekerheid kunt u een tweede (kleinere) internetverbinding aanvragen voor alleen VoIP-bellen.
Voordelen van VoIP-bellen
Het belangrijkste voordeel van een VoIP-systeem zijn de lage kosten. Vanaf slechts vijf telefoons, is voice over IP-bellen al voordelig.Omdat bellen via internet plaatsvindt, betaalt u alleen voor internettoegang en niet voor belminuten. Ook bellen naar het buitenland is met VoIP meestal gratis. Met traditionele telefoonsystemen kan een systeem met meerdere lijnen duur zijn en extra functies, zoals doorverbinden van gesprekken of in de wachtrij zetten, kunnen kosten met zich meebrengen. Ook is de geluidskwaliteit van internet bellen veel beter.
Nadelen van VoIP
Er zijn niet veel nadelen te noemen van het VoIP-bellen. Wel belangrijk om te vermelden is dat het bellen van alarmnummers, zoals 112, niet gegarandeerd wordt ondersteund. Als u een noodoproep doet wordt niet direct een geografische locatie meegezonden, zoals dat met analoog bellen wel gebeurt. Mocht u overschakelen op VOIP, dan is dat een aandachtspunt dat u met de leverancier moet bespreken. Een ander nadeel is dat het VoIP-systeem volledig afhankelijk is van internet. U moet dus een sterke en betrouwbare internetverbinding hebben om een behoorlijke geluidskwaliteit te garanderen en om te voorkomen dat u niet meer kunt bellen.
Conclusie
Samenvattend kunnen we zeggen dat het kiezen tussen een vaste lijn en een VoIP-telefoonsysteem nog niet zo eenvoudig is als het klinkt. Beide systemen hebben unieke voordelen. VoIP biedt meer flexibiliteit, maar vaste lijnen staan bekend als betrouwbaar en leveren constante kwaliteit. Als u een beslissing neemt, moet u in elk geval rekening houden met de kosten, uw internetverbinding en de betrouwbaarheid van het systeem. De beste beslissing neemt u als u exact weet wat u bedrijf nodig heeft als het gaat om telefonie.